Sydney

Sydney

08 August 2014

Austraalia maksutagastus

Kahe ja poole kuu pärast saab uuesti makse tagasi taotlema hakata,
kui lõplikult riigist lahkume.

Eelmine aasta ma polegi kirjutanud sellest, kuidas makse tagasi taodelda. Austraalia maksuaasta algab 1. juulist ning kestab 30. juunini. Selleks, et makse tagasi hakata taotlema, on vaja igast töökohast, kus sa (ametlikult) oled töötanud selline dokument nagu "Payment Summary", kus on kirjas, kui palju sa selle tööandja juures oled raha teeninud ja palju on sealt maksudeks läinud. Enamasti on see lihtsalt ühel A4-l ja saadetakse meilile. Olen kuulnud, et osadele on ka postiaadressile saadetud ning pärast on olnud hull jagelemine, et neid kätte saada.

Kui kõik Payment Summary´d on koos, saab hakata makse tagasi taotlema. Meil oli õnneks vaid kaks tükki vaja, aga kui töötad iga kuu uues kohas võib endalegi keeruliseks minna, kust veel saamata on. 

Makse saab tagasi taodelda ise või kasutada agendi teenust. Esimene aasta taotlesime ise ja see oli üks suur-suur peavalu ning paljude lausete juures sain mina asjast ühtemoodi aru ja Markus teistmoodi. Esimene aasta sain makse tagasi 4200 dollarit, mis on haha umbes mu Eesti aasta palk!!! Markus sai tsipa vähem, sest tal oli natuke vähem tunde, kui minul. Kui teenid alla 18 000 dollari aastas, siis saab üldse kõik maksud tagasi :) Meiesuguste töönarkomaanide kohta see ilmselgelt kuidagi ei toimiks :D

Kui soovite makse ise tagasi taodelda, siis saab selle kohta natuke rohkem infot siit 

Meie kasutame see aasta agendi teenust, sest oleme kuulnud, et nemad suudavad sulle rohkem raha tagasi saada...Agendi saime Facebooki kommuuni "Eestlased Austraalias", kus keegi teda soovitas. Agent küsib lihtamate maksutagastuste eest 95 dollarit ja rohkem infot saab tema kodulehelt  

Ma siis saatsin talle kirja enda andmetega (nimi, sünniaeg, aadress, Tax file number, panga andmed, millal Austraaliasse tulin ja kas mul on veel sissetulekuid peale palga). Tema siis pani mulle andmed kokku ja saatis üle vaatamiseks. Nüüd aga on üks asi nimega "Medicare Levy Exemption" ehk nagu ma aru saan on see nagu Haigekassa taoline asi, aga kuna ma ei ole Austraalia kodanik, ei pea ma seda maksma. Aga mul tuleb taodelda tõend selle vabastuseks, sest nagu ma aru saan, olen ma neile juba palgast midagi maksnud. Natuke tüütu paberimajandus, aga saan 865 dollarit tänu sellele rohkem tagasi, nii et asi on seda väärt.

Paljud bäkkerid kasutavad tulumaksu raha uue reisi rahastamiseks.
Sydney Veebruar 2013

Medicare Levy Exemptioni jaoks on vaja:
1) täita avaldus, mille saab siit 
2) tuleb enda passi igast kasutatud lehest (seal kus on templid) ja pildiga lehest teha koopia.
Räägiti, et originaalis võiks koopia olla kas suurem või väiksem passi lehe oma mõõtmetest. Meil jäid sama suured.
3) Passi koopia lehtedega tuleb minna inimese juurde, kellel oli volitus tõendada, et need koopiad on tõesti sinu passist tulnud ja neid esitab see sama isik. Selleks peab oma pass kaasas olema. 
Autoriseeritud isikute nimekirja leiab ka valitsuse kodulehelt, aga need on võimu esindajad nagu politseinik, kohtunik, aga võib olla ka täitsa suvaline inimene, kellel on see paber olemas. Meie saime näiteks bensiinitanka töötaja, kellel oli volitus olemas. Tema pani igale lehele templi, lisas kuupäeva, oma nime ja allkirja. Ja ei maksnud selle eest mitte sentigi.
4) Paberid ümbrikusse ja postkasti teele:

Medicare exemption Certification Unit
Medicare Australia
GPO Box 9822
Hobart
TAS 7001

5) Tuleb oodata kuni sealt saadetakse vastus ja alles siis saab agent minu maksutagastust taotlema hakata. 

Saab teha ka nii, et esialgu taotled oma maksud tagasi ja siis hiljem teed uuesti lisa tagastuse selle Medicare asja jaoks, aga nii nõuaks agent veel raha juurde. Üldiselt pidi selle Medicare paberiga mitu nädalat aega minema, aga vaatame, mis saab. See aasta lubatakse poole vähem makse tagasi, sest eelmine maksuaasta olime väga palju tööl, aga siiski hea boonus :)

Selleks, et aga nad mulle saavad paberi saata, pidin tegema endale PO Boxi ehk see on postkontori juures pisike postkast, millele sul on võtmega ligipääs. Meil siin saidil kahjuks postkasti ega isegi aadressi ei ole. See lõbu läks maksma 35 dollarit ja tagab ligipääsu terveks aastaks. Mitte et sellest väga kasu oleks, kui 23. okt siit läinud peame olema. Üritasin natuke tädit moosida ka, et ehk on mingi muu (tasuta) lahendus ühe paberilehe jaoks, aga liiga palju inimesi käis läbi...

Üllatav oli see, et kuigi arvasin, et see on jube paberimajandus, siis sellises väikses kohas nagu Capella sain asjad kiirelt korda, umbes tunni ajaga. Postkontoris tegin PO Boxi ära, tema juba rääkis, kes saab mu passi koopiat tõendada, kioskis sain passikoopia ära teha ja juhuslikult oli bensiinijaamas täna sama naine ka tööl, kes oma templeid lehtedele pani. Siis tulin koju, täitsin oma avalduse ära, panin asjad ümbrikusse, läksin tagasi postkontorisse, maksin margi eest ja lunisin tädilt (tasuta) liimi, et mitte ümbrikut osta ja oligi asi jonksus :)

Kokku tasusin: 
Po Box - 35 dollarit
Passi koopia kolmest lehest - 75 senti
Mark - 1.40 dollarit

3 comments:

  1. päris ülevaatlik postitus, aga tundub jube keeruline värk see paberimajandus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nõustun sinuga! Aga õnneks on ikka suuremad summad mängus, nii et tasub võidelda :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete